Katagoria: Technika, aktualności techniczne, opublikowano: 21 grudnia 2016


Przegląd techniczny ciągnika po sezonie – na co zwrócić szczególną uwagę?

Przegląd techniczny ciągnika po sezonie – na co zwrócić szczególną uwagę?

Mamy już za sobą pierwszy tegoroczny śnieg, a temperatura regularnie spada poniżej 0 stopni. Oznacza to ostateczny koniec prac polowych i konieczność przygotowania gospodarstwa do zimy. To, o co szczególnie należy zadbać, to park maszynowy, który po okresie intensywnej eksploatacji wymaga dokładnego czyszczenia i zakonserwowania, by bezawaryjnie służyć w kolejnym sezonie.

 

Większość maszyn rolniczych przez zimowe miesiące będzie bezużytecznie czekać w garażu na rozpoczęcie wiosennych prac. Nie dotyczy to jednak ciągnika, który wykorzystywany jest także podczas zimy. Dowiedzmy się zatem, jak zadbać o traktor, by nie zawiódł nas nawet w czasie najbardziej siarczystych mrozów.

 

Czyszczenie ciągnika

Aby przygotować traktor do przeglądu, najpierw należy go dokładnie oczyścić. Pozostawienie na częściach maszyny resztek organicznych sprzyja bowiem procesom korozyjnym i jest świetną okazją do żerowania różnego rodzaju gryzoni, które mogą uszkodzić instalacje elektryczne, hydrauliczne, pneumatyczne, a także elementy uszczelniające. W celu oczyszczenia ciągnika najlepiej jest użyć myjkę ciśnieniową, która pozwoli dotrzeć do trudno dostępnych miejsc i usunie nawet najcięższe zabrudzenia, takie jak plamy oleju czy zaschnięte błoto. Należy pamiętać, by nie czyścić bezpośrednio urządzeń elektrycznych i utrzymać bezpieczną odległość między czyszczoną powierzchnią a dyszą myjki. Wyczyszczoną karoserię trzeba następnie sprawdzić pod kątem występowania odprysków. Aby nie doszło do korozji, powinno się je wypełnić lakierem. Powierzchnie metalowe należy także pokryć smarem, by ochronić je przed rdzą. Przy okazji warto też sprawdzić stan reflektorów, czy nie są zaparowane lub czy wewnątrz nie znajduje się woda. Temperatury minusowe mogą bowiem spowodować zamarznięcie wody, a co za tym idzie – pęknięcie szkła reflektora. Bardzo ważne jest też nasmarowanie wazeliną techniczną uszczelek, klemów i wszelkich elementów ruchomych.

 

Czyszczenie filtrów

Podczas prac polowych filtry powietrza bardzo łatwo się zapychają, dlatego przeprowadzając prace konserwacyjne koniecznie należy sprawdzić ich stan. Od czystości filtrów zależy bowiem dopływ powietrza do cylindrów i właściwy skład mieszanki paliwowo-powietrznej, ponadto zanieczyszczone filtry zwiększają zużycie paliwa. Filtr pierwszego stopnia należy wyczyścić sprężonym powietrzem, dmuchając od wewnątrz na zewnątrz. Następnie trzeba sprawdzić filtr drugiego stopnia – jeśli jest brudny, to przepuszcza filtr pierwszego stopnia i należy go wymienić.

 

Wymiana oleju

Pozostawienie na zimę starego oleju niekorzystnie wpływa na pracę silnika, gdyż zawiera on szkodliwe substancje – podczas przeglądu należy go więc wymienić. Tę czynność rozpoczynamy od włączenia silnika, co umożliwi podgrzanie oleju, a następnie spuszczenie go do przygotowanego wcześniej pojemnika. Należy pamiętać, by przed odkręceniem korka spustowego zatrzymać silnik. Po spuszczeniu oleju powinniśmy wymienić filtr, a misę olejową napełnić nowym, świeżym olejem. Po wymianie oleju dobrze jest włączyć silnik, by rozprowadzić olej po całym układzie.

 

Sprawdzenie akumulatora

Jeśli chodzi o akumulator, przede wszystkim należy sprawdzić poziom jego naładowania i w razie potrzeby doładować go. Jest to niezwykle ważne, gdyż rozładowany akumulator w ciągu 24 godzin zostaje zasiarczony i ulega zniszczeniu. Jeśli w najbliższym czasie ciągnik nie będzie używany, akumulator dobrze jest wyjąć i przechowywać w suchym, ciepłym pomieszczeniu, w temperaturze pokojowej, z dala od grzejników. Trzeba także sprawdzić poziom elektrolitu i ewentualnie uzupełnić wodą destylowaną, pamiętając, by nigdy nie dolewać gotowego elektrolitu.

 

Wymiana płynu chłodniczego

Po dokładnym oczyszczeniu chłodnicy należy przeprowadzić kontrolę termostatu oraz wymienić płyn chłodniczy – zaleca się wymieniać go co 3 lata lub 3 tys. motogodzin, chyba, że układ chłodniczy ze względu na oszczędności wcześniej wypełniony był wodą. Stary płyn ma o wiele mniejszą gęstość, a substancje smarne gorszą jakość, przez co może dochodzić do korozji i nadmiernego osadzania się kamienia, co w efekcie obniża jakość chłodzenia. Na zimę warto więc zainwestować w dobrej jakości, mrozoodporny płyn chłodniczy, który zapobiegnie powstawaniu szlamów i osadów przy korzystaniu z traktora.

 

Zaparkowanie ciągnika

W zimie ciągnik powinno się przechowywać w garażu wyposażonym w sprawny system wymiany powietrza, który zapewni jego dobrą cyrkulację. Podczas nagłego wzrostu temperatury blacha, korpus i silnik pokryją się bowiem rosą – jeżeli będzie to trwać zbyt długo, części traktora będą narażone na rdzewienie. Ponadto, traktor na zimę powinno się ustawić nie bezpośrednio na posadzce, lecz np. na drewnianych paletach, dzięki czemu odciążymy pojazd, zapewnimy przewiew i odpowiednie ciśnienie w oponach, nie dopuszczając do ich deformacji. Jeśli natomiast nie mamy możliwości zaparkowania ciągnika w garażu, możemy pozostawić go na zewnątrz pamiętając, by nie przykrywać go przez całą zimę plandeką lub folią. W ten sposób zaburza się bowiem przepływ powietrza, które nie ma gdzie uchodzić. Tworzy się para wodna, która w połączeniu z wilgocią unoszącą się z ziemi osiada na elementach maszyny, tworząc nowe ogniska rdzy oraz doprowadzając do zaśniedzenia styków w instalacji elektrycznej.

 

Artykuł powstał dzięki wsparciu merytorycznemu właścicieli sklepu internetowego Hurtowniarolnicza.pl

Share This