Katagoria: Technika, opublikowano: 25 sierpnia 2015


Kupić na długie lata

Kupić na długie lata
 

Jedynym kłopotem przy zakupie przyczepy jest finansowanie. Ponieważ nie ma jeszcze uruchomionego PROW, to zakupy odbywają się przeważnie za pomocą środków własnych. A wybór jest spory, bo w zależności od potrzeb można kupić przyczepę jednoosiową, dwuosiową czy platformę do bel.

 

Przyczepa jest takim pojazdem, który ma służyć użytkownikowi przez wiele lat. Ich funkcja jest zawsze różnoraka, bo te pojazdy doskonale sprawdzają się w transporcie materiałów sypkich, jak też produktów rolniczych.

 

Nasz przegląd zaczynamy od lidera rynku, firmy Pronar

PRONAR PT606 skonstruowana została tak, by sprostać wysokim wymaganiom. Jest uniwersalna, trwała, funkcjonalna i wytrzymała konstrukcyjnie. Doskonale sprawdza się zarówno w rolnictwie, jak i – coraz częściej – w gospodarce komunalnej i w innych gałęziach gospodarki. O uniwersalności przyczepy PRONAR PT606 decyduje wewnętrzna szerokość skrzyni ładunkowej (2,42 m), która umożliwia oprócz transportu typowych materiałów sypkich także załadunek europalet i skrzyniopalet. Konstrukcja ramy podwozia przyczepy PRONAR PT606 oparta jest na wytrzymałych, prostokątnych profilach zamkniętych, które w odróżnieniu od profili otwartych są zdecydowanie bardziej wytrzymałe.

PRONAR PT608 jest przyczepą o skrzyni prostokątnej przystosowanej do przewozu europalet. Wywrotki znajdują zastosowanie w transporcie skrzyń z plantacji do przechowalni lub na plac przeładunkowy oraz transporcie bel o szerokości 1,2 m. Odpowiedni kształt skrzyni sprawia, że oprócz transportu typowych materiałów sypkich można przewozić także wiele innych produktów. PT608 jest przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej 11600 kg, cechującą się mechanizmem trójstronnego wywrotu. W skrzyni ładunkowej można zmieścić 10 europalet. Prędkość konstrukcyjna przyczepy to 40 km/h. Standardem jest bogate wyposażenie pojazdu m. in. w wyjścia instalacji pneumatycznej, hydraulicznej i elektrycznej.

PRONAR PT610 posiada prostokątną skrzynię przystosowaną do przewozu europalet. Wywrotki znajdują zastosowanie w transporcie skrzyń z plantacji do przechowalni lub transporcie bel o szerokości 1,2 m. Odpowiedni kształt skrzyni sprawia, że oprócz transportu typowych materiałów sypkich można przewozić także wiele innych produktów. Przyczepa ma dopuszczalną masę całkowitą 14200 kg. Posiada mechanizm trójstronnego wywrotu. W skrzyni ładunkowej można zmieścić 10 europalet. Prędkość konstrukcyjna przyczepy to 40 km/h.

PRONAR PT612 ma mocne płyty podłogowe – to znak rozpoznawczy tej naczepy. Wytrzymałe, profilowane ściany są ryglowane centralnie. Szyber zsypowy w ścianie tylnej ułatwia rozładunek płodów i materiałów rolniczych, czy sypkich materiałów budowlanych (np. piasek), a odległość między platformą a podłożem (między 1142 mm a 1270 mm) znacząco ułatwia załadunek. Konstrukcja ramy podwozia oparta jest na wytrzymałych, prostokątnych profilach zamkniętych. Prędkość konstrukcyjna przyczepy wynosi 40 km/h. Zawieszenie, osie, resory paraboliczne oraz oświetlenie zostały tak zaprojektowane, by spełnić wymogi prędkości konstrukcyjnej.

PRONAR T680 sprawdza się zarówno w transporcie materiałów rolnych, jak i komunalnych dzięki zastosowaniu najbardziej popularnego w Polsce zawieszenia dwuosiowego. Zapewniające wysoką szczelność wytrzymałe profile ścian o wysokości 800 mm z seryjnie montowanymi nadstawami 600 mm oraz płyta podłogowa wykonana z grubej stali umożliwiają bezproblemowy transport płodów rolnych o masie nieprzekraczającej 14 ton. Zwiększenie prędkości maksymalnej przyczepy do 40 km/h przy użyciu osi pozwalających na transport przy prędkości 60 km/h, pozwala na zagregowanie przyczepy z najnowszymi ciągnikami rolniczymi. Seryjnie montowane okno szybra zsypowego umożliwia doposażenie przyczepy w kołnierz wyładowczy lub przenośnik ślimakowy ułatwiające rozładunek ziarna.

PRONAR T683 sprawdza się w nierównym i niestabilnym terenie. Osiągnięto to dzięki zastosowaniu zawieszenia resorowego typu tandem z dwoma pojedynczymi, mocnymi osiami jezdnymi i amortyzowanego sztywnego dyszla. Elementy zawieszenia dobrano tak, żeby maksymalnie ułatwić manewrowanie przyczepami i zapewnić ich wysoką stabilność. Dopuszczalna masa całkowita to 20 ton.

PRONAR T669 – ta przyczepa skorupowa jest przeznaczona do pracy w ciężkich warunkach. Gwarantuje ponad 14 ton ładowności. Sprawny wyładunek zapewnia trapezowaty kształt skrzyni. Pojemność T669 z nadstawami osiąga prawie 23 m3, co zapewnia ogromne możliwości transportowe. Jednolita, szczelna i solidna konstrukcja skrzyni ładunkowej pozwoli na transport nawet drobnego ziarna bez konieczności stosowania dodatkowych uszczelnień. Okno zsypowe w ścianie tylnej ułatwia rozładunek materiałów sypkich oraz daje możliwość zagregowania przyczepy z różnego rodzaju podajnikami i przenośnikami usprawniającymi jej precyzyjny rozładunek. Dodatkowe nadstawy zwiększają objętość ładunkową, która jest szczególnie ważna przy transporcie materiałów o małej gęstości. Układ jezdny tandem dzięki dodatkowemu obciążeniu tylnej osi ciągnika, powoduje zwiększenie siły uciągowej w trudnych warunkach terenowych. Duża ładowność i jakość to cechy które doceni każdy nabywca.
PRONAR T669/1 wyróżnia się możliwością zastosowania trzech rodzajów wywrotu: tylko do tyłu, do tyłu i na prawo lub na lewo, a także do tyłu, na prawo i na lewo. Pozwala to na wyładowanie przyczepy w dowolny sposób i w dowolnym miejscu, ograniczając konieczność manewrowania przy oszczędności paliwa i czasu.

PRONAR T700 to przyczepa skorupowa typu tandem. Z racji dużej ładowności jest przeznaczona do pracy w ciężkich warunkach. Cechą wyróżniającą tę przyczepę jest oś skrętna, która znacznie ułatwia manewrowanie. Parametry „siedemsetki” robią wrażenie. W wyposażeniu standardowym zamontowano w niej nadstawy o wysokości 830 mm, co pozwala zmieścić aż 34,3 m3 ładunku. Dla użytkowników istotne jest na pewno wyposażenie przyczepy w resorowany dyszel, który przy dużych obciążeniach podnosi komfort pracy rolnika. Tę samą funkcjonalność można przypisać hydraulicznemu podnoszeniu klapy tylnej i automatycznemu jej blokowaniu podczas zamykania.

PRONAR T700M to zmodernizowana wersja największej przyczepy tandem w ofercie Pronaru. W tym wydaniu jej dopuszczalna masa całkowita wzrosła o 2 tony do 23 ton, dzięki zastosowaniu nowego typu zawieszenia i osi z hamulcami o wysokiej nośności. Model T700M oferuje ponad 16 ton ładowności i 35 m3 pojemności. Jest wyposażony w osie o wysokiej nośności z hamulcami bębnowymi. Wzmocnioną wytrzymałość ściany bocznej przyczepy zapewnia jej wykonanie z jednego arkusza blachy. Nowa konstrukcja ściany bocznej powoduje, że środek ciężkości skrzyni ładunkowej – w porównaniu z poprzednią wersją przyczepy – znajduje się niżej. Fakt ten zwiększa znacznie stabilność przyczepy. W klapie tylnej zastosowano system z zamkami zabezpieczającymi na siłownikach hydraulicznych, który gwarantuje zaryglowanie bez możliwości niespodziewanego otwarcia. Wykorzystano także gumową uszczelkę, zapewniającą odpowiednią szczelność skrzyni podczas transportu różnego rodzaju ładunków. Dzięki wszystkim tym innowacjom jest to najlepiej wyposażona w standardzie przyczepa w ofercie.

 

Metal­Fach

T703A 3 – przyczepa rolnicza jednoosiowa z trójstronnym wywrotem – to lekka i solidna konstrukcja. Rama dolna oraz górna wykonane są ze stali o gatunku S355 (18G2A), co daje gwarancję wytrzymałości przez szereg lat użytkowania. Ściany skrzyni ładunkowej wykonano z profili burtowych znanej marki Fuhrmann. Zapewniają one doskonałą sztywność oraz szczelność konstrukcji. Skrzynia ładunkowa oparta jest na systemie przegubów, dających możliwości jej trójstronnego wywrotu. Dodatkowo w ścianie tylnej standardowo znajduje się szyber wraz z rynną, przeznaczony do rozładunku materiałów sypkich. Przyczepa może być również platformą po demontażu ścian i słupków. Podłoga T703A jest wykonana ze stali S355 o grubości 4 mm pokrytej wysokiej jakości powłoką lakierniczą, co daje gwarancję odporności na odkształcenia i korozję. Przyczepa wykonana jest zgodnie z dyrektywami UE i posiada certyfikat CE.
Standardowo wyposażona jest w hamulec jednoprzewodowy pneumatyczny. Istnieje możliwość zastosowania hamulca najazdowego. W celu ułatwienia codziennego użytkowania przyczepa posiada centralny system ryglowania ścian przy krawędzi podłogi. Standardowe wyposażenie w drabinkę ułatwia codzienne użytkowanie maszyny.

T739 – przyczepa rolnicza dwuosiowa o ładowności 14 t waży około 4300 kg. Długość wewnętrznej skrzyni ładunkowej to 5400 mm, a szerokość 2410 mm. Na silnie obciążone elementy wykorzystana została stal DOMEX700 w celu odchudzenia i zwiększenia wytrzymałości. T739 ma dzielone burty. Jej ściany i podłoga są dodatkowo uszczelniane, a użyte osie wraz z zawieszeniem wykonane są przez renomowaną markę ADR. Dwuosiowa przyczepa ma możliwość używania trójstronnego wywrotu (maksymalny kąt 50 st.) – dzięki czemu jest łatwa w załadunku i rozładunku. Standardowo posiada oświetlenie, hamulec ręczny oraz kliny podporowe z kieszeniami. Wywrotka dodatkowo może być wyposażona w belkę tylną antyzderzeniową, zbiornik na wodę, zbiornik na narzędzia oraz odboje antyrowerowe.

T755 – przyczepa rolnicza dwuosiowa o ładowności 14 t waży około 4500 kg. Długość wewnętrznej skrzyni ładunkowej to 5400 mm, a szerokość 2410 mm. Na silnie obciążone elementy wykorzystana została stal DOMEX700 w celu odchudzenia i zwiększenia wytrzymałości. T755 ma dzielone burty. Jej ściany i podłoga są dodatkowo uszczelniane, a użyte osie wraz z zawieszeniem wykonane są przez renomowaną markę ADR. Przyczepa przeznaczona jest głównie do przewozów produktów rolniczych. Umieszczona jest na podwoziu typu tandem z resorami parabolicznymi. Skrzynię ładunkową oparto na systemie przegubów, dających możliwości jej trójstronnego wywrotu. Maksymalny kąt wywrotu do tyłu to 50 stopni, natomiast na boki – 46 st. Agregacja przyczepy z ciągnikiem następuje przez zaczep górny lub dolny. Do współpracy wymaga ciągnika o mocy od 100 KM. W ścianie tylnej standardowo znajduje się otwór zsypowy wraz z rynną do rozładunku materiałów. Wywrotka dodatkowo jest wyposażona w kliny podporowe, stelaż z plandeką oraz pomost roboczy, dzięki któremu użytkownik może obserwować pracę. Podłogę wykonano ze stali o grubości 4 mm, a ścianę – 2,5 mm. Dostępne są także różne kolory maszyny, które można dopasować pod kolor użytkowanego ciągnika.

PRZYCZEPA T935/2 16 t. Solidna przyczepa skorupowa typu tandem może zabrać do 16 t ładunku. Przyczepa przeznaczona jest do transportu płodów rolnych oraz innych materiałów sypkich i objętościowych w obrębie gospodarstwa i po drogach publicznych.

Bez dopłaty producent wyposaża naczepę w zasobnik na narzędzia, zbiornik na wodę, pomost roboczy oraz szyber z rynną w ścianie tylnej do rozładunku zboża czy innych materiałów sypkich. Masa własna przyczepy to tylko 5500 kg. Przyczepę „obuto” w opony rozmiaru 38i5/65 R22,5. Pozwala to na sprawne pokonywanie przeszkód nawet w dość grząskim terenie. Długość wewnętrzna skrzyni ładunkowej to 6,7 metra, szerokość – 2,23 metra, głębokość od półtora do dwóch metrów. Kubatura waha się od 22,5 do 30 metrów sześciennych.

T940/1 i T940/2 – to uniwersalne urządzenia, przy pomocy których można transportować właściwie dowolny towar i materiały. Ładowność mniejszej przyczepy T940/1 wynosi 5 t, zaś większej T940/2 – 6 t. Pojazdy mają skrzynię ładunkową o szerokości wewnętrznej 2,42 m, zaś jej długość sięga niespełna 5 m. Takie parametry pozwalają przy podłodze, bez konieczności otwierania burt, umieścić osiem bel okrągłych wykonanych w popularnym rozmiarze 1,2 x 1,2 m. Kubatura przyczepy T940/1 z pojedynczymi ścianami o wysokości 0,6 m wynosi 7 m3. Model o większym tonażu ma o 10 cm niższą burtę, a pojemność skrzyni w takim wariancie to 5,9 m3. Przyczepy umożliwiają trójstronny rozładunek.
Przyczepa rolnicza T940/1 to trwałe, praktyczne, uniwersalne i przydatne właściwie w każdym gospodarstwie rolnym urządzenie, przy pomocy którego można transportować właściwie dowolny towar i materiały. Jej ładowność wynosi 5 ton. Długość to prawie 7 metrów, a szerokość nieco ponad 2,5 metra. Łączna wysokość, wraz z nadstawką, wynosi 2,8 metra. Pojemność skrzyni ładunkowej 7 m3. Przyczepa jest wygodna w użytkowaniu – wyposażono ją w trójstronną możliwość wyładunku.

6­tonowa przyczepa T940/2 – to nieco pojemniejszy „bliźniak” przyczepy 5-tonowej o tym oznaczeniu. Podobnie, jak przyczepa 5 t, urządzenie jest nowością w ofercie. Na skrzynię o pojemności niemal 6 m3 można załadować 6 ton materiałów. Jej długość wynosi prawie 7 metrów, a szerokość 2,5 metra.

PLATFORMY METAL–FACH – firma wprowadza na rynek trzy nowe modele platform do bel słomy. Platformy różnią się wielkością i dopuszczalną ładownością. Podłużnicowa rama podwozia została wykonana ze stali Domex 700 i gwarantuje niezawodne użytkowanie nawet przy maksymalnych, dopuszczalnych obciążeniach. Platformy ładunkowe platform posiadają wyprofilowane ranty boczne ułatwiające załadunek i transport bel. Urządzenia wyposażono w ruchome burty oporowe – przednią i tylną. Model T950 posiada dyszel resorowany. Modele T020 i T027 zostały wyposażone w dyszel JOST z okiem 40 lub 50 mm. Wersja T950 zawiera w standardzie stopkę hydrauliczną. Wszystkie nowe modele platform umożliwiają 4 konfiguracje położenia burt wykonanych z okrągłych profili. Standardowo sprzęt wyposażono w pneumatyczną instalację hamulcową, którą można alternatywnie wzbogacić o instalację hydrauliczną. Modele T950 i T020 opcjonalnie można doposażyć w koło zapasowe z koszem, a wszystkie wersje urządzenia mogą mieć zainstalowane boczne zabezpieczenia najazdowe.

Platforma do bel T027 12 t – może udźwignąć bele o maksymalnej masie 12250 kg. Jest najmniejsza spośród trzech nowości firmy. Wymiary jej przestrzeni ładunkowej to ponad 6,7 metra długości przy 2,3 metra szerokości. Powierzchnia przestrzeni, którą można regulować poprzez zmianę położenia tylnej ramy wynosi od 15,8 do 17,2 m2.

Wysokość ryflowanej, blaszanej podłogi opartej o ramę podłużnicową wykonaną ze stali Domex 700 to 1150 mm. Platforma dysponuje zawieszeniem dwuosiowym z obrotnicą. Wygodę w załadunku i transporcie zapewniają ruchome burty oporowe – przednia i tylna. Przestrzeń ładunkowa posiada wyprofilowane ranty boczne oraz 4 konfiguracje ustawienia burt.

Zastosowane w tym modelu oko dyszla JOST przykręcanego marki Scharmuller posiada oko o średnicy 40 mm. Platforma dysponuje instalacją hamulcową pneumatyczną, dwuobwodową i alternatywną instalacją hydrauliczną. Maszynę można dodatkowo wyposażyć w boczne zabezpieczenia najazdowe. Minimalne zapotrzebowanie mocy ciągnika to 60 kW.

Platforma do bel T950 12,5 t – to pojazd średniej wielkości, o ładowności 12500 kg. Jej przestrzeń ładunkowa wynosi od 17,2 do 18,7 mkw. Długość powierzchni ładunkowej waha się od 7370 do 7970 mm. Szerokość załadunku to 2340 mm. Zastosowane w platformie zawieszenie jest centralnoosiowe, oparte na tandemie. Platforma ma stalową ramę podłużnicową wykonaną ze stali Domex 700 i ruchome burty – przednią i tylną. Urządzenie wyposażono w dyszel resorowany. Oko dyszla przykręcanego marki Scharmuller wynosi 50 mm. Platforma posiada stopkę hydrauliczną i regulowaną ramę tylną przedłużającą powierzchnię ładunkową. Burty wykonane z profili okrągłych mogą być ustawiane w 4 konfiguracjach. Rozstaw kół to 1,9 m, a maksymalne obciążenie oka dyszla wynosi 2500 kg. Platforma ma wysokość od podłoża 1250 mm.

Platforma do bel T020 18 t – to największa z nowości o ładowności 17750 kg. Jej przestrzeń ładunkowa wynosi od 23 do 24,4 m2. Długość załadunku to 9810 mm, którą dodatkowo można powiększyć do 10410 mm. Szerokość powierzchni ładunkowej to 2340 mm. Platforma posiada dyszel JOST z okiem 40 mm. Platforma ma wyprofilowane ranty boczne i ruchome burty – przednią i tylną. Rozstaw kół platformy wynosi 1900 mm, a wysokość podłogi platformy od podłoża to 1150 mm. Wygodne i trwałe zawieszenie trzyosiowe z obrotnicą oraz stabilna rama podwozia wykonana ze stali Domex 700 gwarantują pewność użytkowania. Regulowana co 4 pozycje o 150 mm rama tylna przedłuża powierzchnię ładunkową. Platforma jest wyposażona w burty wykonane z okrągłych profili, które mogą być konfigurowane na 4 sposoby. Urządzenie posiada dwuobwodową, hamulcową instalację pneumatyczną. Z uwagi na swoje gabaryty i możliwości ładunkowe wymagana minimalna moc ciągnika to 90 kW.

 

METALTECH

Trzeci gracz na rynku to firma METALTECH. Jej wolumenową serią jest linia DB.

Przyczepy typu DB ze względu na swoją wysoką szczelność mogą przewozić zboża. Nadwozia przyczep wykonane są z solidnych walcowanych profili. Konstrukcja nadwozia umożliwia otwieranie burt z każdej strony zamkiem centralnym. Trójstronny wywrót skrzyni ładunkowej pozwala na wygodne i sprawne rozładowanie przyczepy. Ponadto w tylnej burcie umieszczono dodatkowe okno wysypowe, które umożliwia wyładunek strumieniowy. Zastosowanie w ramie profili zamkniętych wzmacnia konstrukcję i zapewnia długi okres eksploatacji przyczepy.

Przyczepy serii DB dostępne są w wersjach 6, 8, 10, 12, 14 i 20 ton ładowności. Producent z Mirosławca, w ramach tej gamy oferuje także przyczepy-wywrotki serii DBL, doskonale sprawdzające się w transporcie balotów słomy lub sianokiszonki.

 

Wielton

WIELTON AGRO to spółka-córka znanego producenta przyczep WIELTON S.A. Do produkcji przyczep firma używa masywne i wytrzymałe ramy z najlepszej szwedzkiej stali DOMEX.

W standardowym wyposażeniu znajduje się m. in.: dwuobwodowy system hamulcowy wykorzystywany w naczepach do pojazdów ciężarowych, tylny zaczep, wysyp trójstronny realizowany przez jeden siłownik, centralny zamek burt, szyber zsypowy umożliwiający wysyp strumieniowy, wyciągarka lub kosz do koła zapasowego, homologacja na 40 km/h.

Linia Wielton AGRO to przyczepy dwuosiowe PRS, tandem PRC, do przewozu bel oraz skorupowe.

 

Joskin

Tetra-CAP to prosta, solidna i trwała przyczepa, głównie dzięki cynkowaniu i konstrukcji z giętych na zimno belek ze specjalnej stali o wysokim limicie plastyczności. Przednia oś skrętna nadaje podwoziu dużą zwrotność.

Rama przyczepy Tetra-CAP jest montowana na układzie jezdnym o resorach parabolicznych, który zapewnia płynność i komfort jazdy na polu i na drodze. W skrajnych przypadkach podczas użytkowania, gumowe odboje zawieszenia ograniczają ugięcie resorów, zapewniając jednocześnie odpowiednią amortyzację maszyny.

Obniżona rama to niżej położony środek ciężkości i łatwy załadunek. Jej niewielka szerokość umożliwia montaż szerokich kół, co daje maksymalną stabilność. Wywrotka jest dostępna w wersjach o ładowności 6, 8 10, 12 i 14 ton.

 

Redakcja

1 komentarz

  1. Pronar najszczelniejszy

Share This