Katagoria: Rynek, opublikowano: 02 kwietnia 2015


Poziomo czy pionowo? Blattin ma odpowiedź!

Poziomo czy pionowo? Blattin ma odpowiedź!

Celem spotkania z hodowcami w Grodztwie k. Kruszwicy nie była wyłącznie prezentacją technologii stosowanych w budowie wozów paszowych Blattin i sposobach prawidłowego przygotowania TMR. Rolnicy mogli posłuchać o metodach zwiększenia produkcji mleka podczas wykładu, który wygłosił prof. Zygmunt Maciej Kowalski z Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie. Wszyscy też szukali odpowiedzi na pytanie: jaki wybrać system tnąco-mieszający, pionowy czy poziomy?

 

Wprawdzie wozy paszowe Blattin od niespełna dwóch lat są obecne na polskim rynku, ale już zyskują coraz większe grono zwolenników. Konstrukcja tych wozów to patent włoskiej firmy ZAGO, posiadającej prawie 40-letnie doświadczenie w tej dziedzinie.

W poziomie efektywniej?

Jednym z tematów konferencji była próba odpowiedzi na pytanie: jaki system tnąco-mieszający mają wybrać polscy hodowcy – poziomy czy pionowy?

Próba odpowiedzi na to pytanie odnosiła się do najbardziej reprezentatywnej grupy produktów wykorzystywanych do produkcji TMR stosowanych u polskich hodowców. Chodzi tu przede wszystkim o baloty sianokiszonki (nie pocięte i częściowo pocięte) i nie pociętą słomę, produkty, których prawidłowe pocięcie wpływa na strukturę prawidłowego TMR. Nie mniej ważne są pozostałe składniki w dawce, jednak w ich przypadku rola wozu paszowego to jednorodne ich wymieszanie.
Dlaczego w Blattin King produkcja TMR-u odbywa się efektywniej niż w wozach pionowych?
Sercem wozów Blattin jest system FREE FLOW MIX składający się z czterech wałów ślimakowych, z których dwa dolne z obrotowymi nożami tnącymi, umieszczonymi na obwodzie zwojów ślimaków, biegną przez całą długość skrzyni, natomiast dwa górne, ze specjalnie ukształtowanymi zwojami, są krótsze i o mniejszej średnicy. Dolne ślimaki o wysokiej wytrzymałości i grubości 15 mm współpracują z dwoma listwami ząbkowanych i regulowanych z zewnątrz przeciw noży.

Wspomniana charakterystyka techniczna wozu Blattin King (chronionego patentem) wpływa na bardzo krótki czas pracy potrzebny do uzyskania jednorodnego TMR-u. Przygotowanie dawki przy użyciu wspomnianych wyżej składników to około 20 minut. Taki wynik potrzebny do prawidłowo przygotowanego TMR-u to oszczędność czasu i paliwa, nawet do 55 proc. w stosunku do wozów pionowych. Trzeba zaznaczyć, iż wóz paszowy musi pracować co dziennie.
Prezentowany podczas konferencji wóz Blattin King 13 WL dysponuje wanną o pojemności 13 m3 . Tylna ściana w tym modelu została zastąpiona klapą załadunkową – otwieraną i zamykaną hydraulicznie. Pokazuje to wszechstronność i możliwości różnych konfiguracji systemu poziomego Blattin King .
Kolejną zaletą wozów paszowych Blattin King, którą docenili hodowcy, jest możliwość przygotowania TMR dla określonej grupy żywieniowej o małej liczebności, np.: krów zasuszonych. Blattin King jest w stanie pociąć i wymieszać np. od 200 do 500 kg TMR.

Rozmiar jednak liczy się

Dodatkową zaletą wozów paszowych o poziomym systemie mieszania są ich rozmiary. Każdy wóz poziomy „szyty jest na miarę”. Odnosi się to zarówno do szerokości, długości, jak i wysokości.
– Wóz 11- metrowy z czterema ślimakami standardowo ma 2,55 m wysokości. Możemy wyprodukować Kinga o wysokości około 2,20 m zachowując jego pojemność. W wozie pionowym optymalna wysokość przy porównywalnych parametrach pojemności to około 2,60 m. Jeżeli pionowy wóz będzie niższy i będziemy stosować baloty, to z doświadczenia klientów wiemy, że będzie wyrzucał kładniki na zewnątrz – twierdzi Dariusz Szopa odpowiedzialny za sprzedaż wozów paszowych w firmie Blattin. – 
Wóz pionowy ze względu na budowę wanny nie wjedzie do niskich i ciasnych pomieszczeń, natomiast poziomy King posiadający dwie szerokości wanny, czyli 1,8 m i 1,6 m, z powodzeniem mieści się w korytarzach paszowych o szerokości nawet 2,5-3 m i wysokości około 2,3 m zachowując oczywiście pojemność 11 m3 – dodaje Dariusz Szopa.

Niższy koszt eksploatacji

Za wozami o poziomym systemem mieszania przemawiają także niskie koszty obsługi i ich „długowieczność”. Zdaniem Dariusza Szopy w przypadku wozu poziomego po około 10 latach wymieniane są tylko sektory ślimaków, ich środkowa część. I dotyczy to tylko dolnych ślimaków. Po ok. 8-10 latach tylne ślimaki zużyją się nieznacznie, z 15 mm do ok. 10 mm grubości. Przykładem niskich kosztów eksploatacji w porównaniu z wozami pionowymi jest wymiana noży. Trzeba zaznaczyć, że w przypadku Kinga mamy do czynienia z nożami, które możemy obracać, a jeżeli zmuszeni jesteśmy wymienić to w przypadku wozu 11 m3 podlega wymianie około 70-80 sztuk noży ze środkowej części po 22 zł sztuka.

Doposażenie według potrzeb

Wozy paszowe Blattin King charakteryzują się także bogatym wyposażeniem standardowym – między innymi posiadają wałek wsteczny ślimaków (możliwość cofnięcia ślimaków) i śrubę bezpieczeństwa (zabezpiecza przekładnie przed uszkodzeniami).

Należy także zaznaczyć, że w standardzie znajduje się programowalne urządzenie wagowe, przenośnik łańcuchowy sterowany hydraulicznie. Oprócz tego można skonfigurować wyposażenie dodatkowe, dopasowując pod indywidualne potrzeby hodowcy. Na liście tej znajduje się między innymi waga z transferem danych, sterowanie pracą wozu za pomocą pilota (sterowanie elektrohydrauliczne), obustronny rozładunek, własna hydraulika, magnes i wiele innych.

 

 

Źródło
Share This