Katagoria: Raport, opublikowano: 17 lutego 2014


Spacer po nowej fabryce Fliegla

Spacer po nowej fabryce Fliegla

W numerze 3/4 Motofarmera zamieściliśmy relację z otwarcia fabryki Fliegl w Mueldorf. Budynek fabryki robi gigantyczne wrażenie. Ale naprawdę proces produkcyjny to prawdziwa perła.

Fliegl budował nową fabrykę 3,5 roku. Inwestycja pochłonęła 55 mln euro. W Mueldorf powstają przyczepy rolnicze z ruchomą podłogą, wywrotki, wozy asenizacyjne, a nawet linie do produkcji biogazu i suszarnie. – Obecnie produkujemy 350-400 pojazdów miesięcznie. Oczywiście mamy jeszcze rezerwy – podkreśla w rozmowie Josef Fliegl.

– Obecnie produkujemy 350-400 pojazdów miesięcznie. Oczywiście mamy jeszcze rezerwy – podkreśla w rozmowie Josef Fliegl

– Obecnie produkujemy 350-400 pojazdów miesięcznie. Oczywiście mamy jeszcze rezerwy – podkreśla w rozmowie Josef Fliegl

Poznawanie zakładu i ciągu produkcyjnego zaczynamy od magazynu wysokiego składowania. Część magazynowa ma aż 24 metry wysokości. Ten nowoczesny magazyn, a właściwie centrum logistyczne, to składnica aż 16 tysięcy palet z drobniejszymi bądź grubszymi komponentami. Wydawanie części odbywa się automatycznie, a całym procesem zarządza komputer. – W naszym magazynie stale znajduje się ok. 80 proc. części potrzebnych do produkcji – z dumą podkreśla Josef Fliegl. Pod jednym dachem znalazło się miejsce na wszystkie części – od najmniejszych muterek po opony. W magazynie opon zgromadzonych jest 12 tys. sztuk różnej maści ogumienia.

Profile metalowe z chirurgiczną precyzją „kroją” wycinarki laserowe

Profile metalowe z chirurgiczną precyzją „kroją” wycinarki laserowe

Krok dalej i wkraczamy w erę lasera. Fliegl stosuje nowoczesne metody produkcji. Profile metalowe z chirurgiczną precyzją „kroją” wycinarki laserowe. Są to elementy produkowanych tu ram. Nawet 9-metrowe podłużnice ram są także docinane laserem. Następnie elementy łączone są w całość. I tak powstaje rama gotowa do dalszego procesu produkcyjnego.

Na życzenie ramy mogą być ocynkowane ogniowo. Taki sposób zabezpieczenia wybiera 40 proc. nabywców

Na życzenie ramy mogą być ocynkowane ogniowo. Taki sposób zabezpieczenia wybiera 40 proc. nabywców

Filozofia Fliegla jest prosta: „na miejscu” ma być produkowanych jak najwięcej komponentów. Łatwiej wówczas o zachowanie wysokiej jakości produktów. Gotowe ramy trafiają na linię produkcyjną wywrotek bądź wozów asenizacyjnych. Rzadziej są składowane w magazynie przejściowym, znajdującym się w górnej części hali.

Dalszym etapem jest zabezpieczenie antykorozyjne. W przypadku przyczep służących do przewozu zbóż, przed procesem lakierniczym dokonuje się „przymiarki” burt, tak by ich krawędzie były idealnie spasowane, co do milimetra. Przyszły użytkownik oczekuje idealnego spasowania krawędzi, aby potem bez strat przewozić zboża czy bardzo drobne ziarna rzepaku. W końcowym etapie produkcji tego rodzaju przyczep dokonuje się finalnej korekty pasowania burt.
Zabezpieczenie antykorozyjne to bardzo ważny element w produkcji pojazdów dla rolnictwa. Po śrutowaniu metalowe komponenty najpierw są gruntowane, a następnie pokrywane warstwą lakieru. Lakierowanie proszkowe jest stosowane w przypadku mniejszych części. Na mokro, dwuskładnikowym lakierem, są pokrywane większe elementy.

Standardowo u Fliegla lakierowaniu poddaje się także osie

Standardowo u Fliegla lakierowaniu poddaje się także osie

Tak przygotowane elementy poddaje się obróbce termicznej, w przypadku lakierowania proszkowego odbywa się to w komorze o temp. 200 st. Celsjusza. Lakier na mokro jest wygrzewany w 60 st. Celsjusza. Na życzenie ramy mogą być ocynkowane ogniowo. Taki sposób zabezpieczenia wybiera 40 proc. nabywców. Ciekawostką jest, że standardowo u Fliegla lakierowaniu poddaje się także osie, mimo że producent przysyła te podzespoły już zabezpieczone antykorozyjnie.

Osobne miejsce w hali zajmuje linia produkcyjna biogazowni. W tej dziedzinie Fliegl jest jednym z wiodących producentów w Europie.

Zaznaczyć należy, że w Mueldorf nie produkuje się praktycznie na plac, lecz bezpośrednio pod zamówienia nabywcy. W osobnej części fabryki zlokalizowany jest dział rozwoju, gdzie badane są prototypy produkowanych przez Fliegla pojazdów. W zakładzie prowadzone są naprawy i remonty zużytego sprzętu. Bezpośrednio przy produkcji zatrudnionych jest 280 ludzi.

Zbigniew Witamborski

Ściągnij cały artykuł

Share This