Katagoria: aktualności techniczne, opublikowano: 25 sierpnia 2016


Czy warto szukać oszczędności na zestawach montażowych klocków?

Czy warto szukać oszczędności na zestawach montażowych klocków?

Układ hamulcowy to nie tylko klocki czy tarcze. Dbanie o nasze bezpieczeństwo nie opiera się tylko na regularnej wymianie klocków hamulcowych czy płynu. Niezwykle ważne jest prawidłowe funkcjonowanie zacisku hamulcowego. Jego poprawne działanie jest ważniejsze niż działanie tarcz i okładzin.

 

Układ hamulcowy to nie tylko klocki czy tarcze. Dbanie o nasze bezpieczeństwo nie opiera się tylko na regularnej wymianie klocków hamulcowych czy płynu. Niezwykle ważne jest prawidłowe funkcjonowanie zacisku hamulcowego. Jego poprawne działanie jest ważniejsze niż działanie tarcz i okładzin.

Mając na uwadze budowę zacisku hamulcowego można stwierdzić, że klocek musi się zużywać równomiernie. Przylega on dokładnie do tarczy i zacisku. Dlatego ważne jest, żeby okładzina cierna znajdowała się równolegle w stosunku do powierzchni tarczy hamulcowej. Należy pamiętać, że zaczyna tutaj pracę cały zestaw montażowy klocków hamulcowych, na który składają się płyty antywibracyjne oraz sprężyny.

Chyba każdy z nas słyszał jakie dźwięki potrafią wydawać hamulce?

To charakterystyczne piszczenie i skrzypienie. Zdecydowana większość kierowców w chwili kiedy słyszy te dźwięki sięga po wymianę klocków hamulcowych na inne. Część kierowców szlifuje tarcze a część smaruje układ hamulcowy gdzie się da. Niestety mało który kierowca jest świadom tego, iż przyczyna skrzypienia i piszczenia może być wynikiem złej pracy zestawu montażowego okładzin ciernych.

Skąd zatem bierze się pisk klocków hamulcowych?  

Ten zestaw do klocków to nic innego jak kilka metalowych elementów, które są uzupełnione sprężynami. Elementy te pośredniczą pomiędzy zaciskiem a klockiem hamulcowym. Oczywistym jest, że metalowe części mają pod wpływem nagrzania zdolności do rozszerzania się. W związku z powyższym, w sytuacji kiedy klocek hamulcowy byłby sztywno połączony z zaciskiem doprowadzałoby to w konsekwencji do jego klinowania się w jarzmie. Budowa zestawu montażowego klocków warunkuje im pełną swobodną pracę przy jednoczesnym utrzymaniu elementów we właściwym miejscu. Istotną rolę odgrywają tutaj sprężyny- odpowiedzialne są za neutralizowanie drgań okładzin.

Ci kierowcy, którzy korzystają tylko z oryginalnych klocków hamulcowych wiedzą, że w pudelku znajduje się także te podzespoły montażowe. Producenci sugerują, że najlepiej jest wymieniać płyty przy każdorazowej wymianie klocków hamulcowych. Wielu kierowców jednak jest zdania, że płyty dodawane są wyłącznie przez nadgorliwość producenta i są zbędnymi elementami, które na dodatek nie ulegają zużyciu.

Faktem jest, że zestaw montażowy kosztuje tak naprawdę grosze. Podczas kupna klocków oryginalnych otrzymujemy go bezpłatnie.

Czy w związku z powyższym jest sens oszczędzać?

 

Źródło: Brakestock.pl

 

 

Share This